Jump to content

spēļu serveru portālu izstrāde

Nedaudz gribētos izteikties plašāk par dažādiem principiem, ja esam sadomājuši izveidot savu diskusiju forumu. Ir bieži aplamas un pat stulbas nianses, kuras jaunie censoņi neredz vai nevēlas redzēt, bet visādi sīkumi kopumā var arī ietekmēr foruma statistiku un pat gaisotni diskusiju iekšienē.

original.png

1. NOSAUKUMS | - mēdz būt kā reklāmas seja jūsu projektam

Nosaukuma izvēlei ir būtiska loma, jo pēc tā mūsu projektu turpmāk identificēs regulārie apmeklētāji, kā arī uzmeklēs potenciāli jaunie spēlmaņi un diskutētāji. Būtiski, lai nosaukums nav pārspīlēti garš un sarežģīts, toties, ja tas ir izteikti īss, tad būtu labi izdomāt tā pilno vismaz skaidrojamo versiju, lai nav pilnīgi bez sajēgas izvēlēta satura kombinācija. Protams, varam spriest par veiksmes stāstiem, bet vispārīgi nosaukums ir kā vārds projektam. Tālāk moments, kurā izvēlamies domēna vārdu varētu būt savādāks stāsts - šeit lūk varam garāku nosaukumu pārvērst īsākā formā; pastāv taču dažādas opcijas, kur iestrādājam papildus atslēgvārdus, lai interneta meklētājprogrammas mūsu projektu spētu atrast virtuālajā tīmeklī. Cieņā, protams, galvenokārt, ir projektu nosaukumi un domēnu vārdi angļu valodā - izklausās stilīgāk, uzrunā vairāk, un iespējams, arī kur globālāk izskan vārds angļu valodā plašākai mērķauditorijai.

2. SATURS | - pirmā iepazīšanās no potenciālajiem aktīvajiem lietotājiem

Sākumlapa ne vienmēr ir nepieciešama; tas ir senāks mīts par to, ja projektam nav sākumlapas, tad tas ir nepabeigts projekts. Lielu lomu dod tas, vai mēs pareizi spējam izmantot sākumlapas iespējas - attēlojam vizuāli pievilcīgi un saturiski kvalitatīvi projekta saturu. Saturam jābūt pietiekami atraktīvam, lai apmeklētāji uz to paskatītos, ne tikai dotos uz konkrētu lapu, ignorējot jau sākotnējo pieejamo informāciju. Standartā sākumlapās iekļauj jaunumu rakstus, spēļu serveru monitorus, aptaujas, dažādu mediju jaunākos ierakstus, piemēram, video, jaunākos konkursus, turnīrus u.tml. Lielāku lomu sākumlapa mēdz dot arī jaunu apmeklētāju piesaistē - ja sākums ir uzrunājošs, tad apmeklētājs kļūst par potenciālo aktīvo lietotāju. Šķietami liela daļa muļķīgi nepiedomā pie tā, lai vizuāli un saturiski sākumlapā nedublētos saturs no pārējām portāla lapām, jeb, kāda jēga no sākumlapas satura, kurš ir 100% vienāds ar citās lapās pieejamo. Te jau ir darbs dizainerim, kodētājam un programmētājam, kā arī redaktoram. Bieži vien netiek piedomāts arī pie attēlu u.tml. grafisko materiālu izvēles - paķer tematisko saistošos pirmos attēlus, kas atlasīti google, un šķietami tā jau ir viena no paviršībām.

Forums ir diskusiju telpa, kura, galvenokārt, notur aktīvos lietotājus portālā ilgstošāku laiku, ne tikai "ienāk, paskatās un aiziet", BET ir ļoti būtiski ievērot to, ko daudzi jaunie censoņas vēl joprojām gadiem neievēro - forumam ir jābūt publiski un brīvi pārskatāmam satura ziņā; kāda velna pēc ir jāslēpj, ja ne viss, tad vismaz daļa no foruma satura apmeklētājiem, kuri nav reģistrējušies portālā. Foruma saturs mēdz būt tas, kas ievilina apmeklētāju reģistrēties, lai diskutētu jau izveidotās tēmās vai arī, lai izveidotu jaunas tēmas. Kāpēc lai kāds tērētu laiku iespējams bezjēdzīgai reģistrācijai, ja iepriekš nav redzams foruma saturs? Saprotams, ka varam apslēpt kādu reto foruma sadaļu, kā, piemēram, iepazīšanos, jo ne visiem visiem ir jārakājas pa internetu, pētot citu izplatītos personas datus, neskatoties uz to, ka paši tos brīvprātīgi ir nodevuši tālāk. Foruma sadaļām arī  ir jābūt vienlaikus plašas tematikas, bet jāievēro arī tas, lai tās savstarpēji bezjēdzīgi nedublētos ar vienādu nozīmi. Nedaudz dīvaini šķiet, ka ir palicis tāds kā stiliņš "latviešu/angļu" versijai - lielākoties esam visas sadaļas uzrakstījuši puslīdz korektā latviešu valodā, bet tad turpinās otrā daļa angļu valodā vai kādā slengā. Dzīvot netraucē, bet rodas iespaids, ka daži vārdi angļu valodā mums ir neaizstājami, lai arī mūsu pašu latviešu valoda ir pietiekami bagāta.

Spēļu serveru lapas kā, piemēram, statistika un banu saraksts daudziem šķietami ir liekas, bet tā nu noteikti nav - atkal jādomā globālāk, neskatoties uz to kā mums pašiem šķiet, jo mēs esam ieinteresēti ne tikai tajā, lai projekts šķietami ir zolīds, bet lai ir atsevišķas nianses, kas uzrunātu arī citus, tajā skaitā arī statistikas un banu lapas. Joprojām ir virkne spēlētāju, kuri rūpīgi seko līdzi saviem statistikas rādītājiem - viņiem ir interesanti tos pavērot, un nereti viņi lepojas, ja tos redz arī citi; statistika ir mainīga, ir interese pasekot līdzi. Banu saraksts toties kalpo kā informators tam, kur varam izsekot līdzi pēdējā laika pārkāpējiem gan kā spēlētāji, gan kā spēļu serveru admini. Pie tam, dažiem adminiem patīk redzēt savu aktivitāti banu lapās, tas paceļ savā veidā pašapziņu, ka ir labi padarīts darbiņš, vienlaikus ir arī ērtāk pārskatīt aktuālos un vēsturiskos pārkāpējus vienuviet.

Dažādu aplikāciju lapas kā, piemēram, video un foto galerijas, blogu rakstu sadaļas u.tml. ir lietderīgas tikai tādā gadījumā, ja to saturs tiek samērā regulāri aizpildīts, kā arī pietiekami kontrolēts, jo būsim atklāti, nav diez ko pievilcīgi, ja kāds pievieno ko kvalitatīvu un zolīdu, bet nākošais bez ierobežojumiem sāk pievienot pilnīgāko drazu gan vizuālā, gan saturiskā ziņā; pēc skata sāk atgādināt tādu kā miskasti. Protams, ierobežojumi daudziem nepatīk, tur ir jāatrod līdzsvars, lai neaizbiedētu potenciālos aktīvistus.

3. LIETOTĀJU DATI | - no viesa reģistrācijas līdz aktīvajam lietotājam

Reģistrācijai jābūt pietiekami vienkāršai - nevajag jau pirmajā momentā aizpildīt virkni ar liekām reģistrācijai paredzētajām ailēm; daudziem nepatīk tam tērēt lieku laiku, vai vienkārši rodas pretstats tam, ka nevis aizpildīs lietotājs iespējami daudz informācijas, bet vienkārši sarakstīs nepatiesu un bezjēdzīgu saturu, lai tikai ātrāk tiktu pie reģistrēta lietotāja statusa. Varam liekos reģistrācijas laukus pārcelt uz profila laukiem, kur katrs pēc izvēles var tos papildināt. Reģistrācijā būtu jāietver primitīvas pamatprasības kā, piemēram, lietotāja segvārds, e-pasta adrese.

Reģistrēta lietotāja datiem jābūt ar opciju labot tos gandrīz pilnā apmērā, jo daudziem joprojām patīk izdaiļināt savus lietotāju profilus gan paša priekam, gan lai citiem izrādītos. Ja projektam ir piesaistītas papildus aplikācijas, kur iespējams, piemēram, iegūt dažādus aktivitāšu ordeņus u.tml, un ja tie attēlojas gan profilā, gan komentāros un ierakstos kopumā, tad lietotājiem kļūst interesantāk, viņi piespiedu brīvprātīgā kārtā iespējams uzkavēsies ilgāk un sekos līdzi jaunākajām aktivitātēm, lai uzfrišinātu savus profilus vēl vairāk.

4. IEKŠĒJĀ KĀRTĪBA | - no haosa un pedantiskuma līdz zelta vidusceļam

Iekšējai kārtībai nevajadzētu būt pārspīlēti striktai, bet visam vienmēr jābūt robežām, JO ir puse lietotāju, kuriem patīk patvaļa - neviens īpaši izdarības nekontrolē, toties pusei, kuri ierasti ir neitrālāki un klusāki patīk kārtība - pārkāpēji tie sodīti, liekais bardaks rediģēts vai dzēsts; protams, ir lietotāji, kuriem vienkārši ir vienaldzīgi abi varianti - viņi tikai dur taisni. Mūsdienās daži spēļu projekti joprojām pat kuriozi mēģina pieturēties pie tā, ka izrāda savu varu ar statusa opcijām, it kā gaidot jaunus lietotājus, bet vienlaikus arī sodot tos pie pirmās iespējas; lūk tas ir izteikti stulbi. Īpaši sākumā ir jādod iespēja nelielai patvaļai, un pakāpēniski jāsāk to kontrolēt, kad reģistrēto aktīvo ikdienas lietotāju skaits jau sāk uzņemt apgriezienus, jo ko gan iesāksim, ja dresēsim jau pirmos? Citviet atkal var konstatēt to, ka no sākuma līdz beigām netiek veikta nekāda satura kontrole no lietotāju puses, toties šādi pastāv risks pazaudēt samērā saprātīgos lietotājus, kuriem tas nav pieņemami. Ir jārod zelta vidusceļš starp haosu un pedantiskumu.

5. SERVERU KLĀSTS | - sapņi par milzīga skaita serveru tīklu

Serveru sarakstam jāpalielinās pakāpeniski, jo daudzi mēdz jau sākumā piedāvāt tik plašu serveru klāstu, neaizdomājoties ne par reklāmu, ne portāla saturu, ne serveru kvalitāti, lai apgalvotu to, ka kāds ieraugot jaunus serverus sarakstā tagad skries un piepildīs visus serverus. Tālāk jau seko standarta scenāriji, ka tiek mainīti serveri, papildināti vēl kuplākā skaitā vai slēgti līdz pēdējam, atstājot aktīvu tikai vienu; šādi, lūk, jūs paši sev izveidojāt antireklāmu, nespējot kontrolēt to ko sākotnēji bijāt iecerējuši. Domājams prātīgāk būtu sākt ar mazāku piedāvājumu, piepildīt to, iegūt apjomīgu skaitu aktīvo lietotāju, un tikai tad sākt domāt par papildinājumiem. Protams, te var rasties pretruna - iespējams daudz lietotāju mums nebūs, jo piedāvājam tikai vienu serveri. Savā ziņā nav slikti arī piedāvāt pāris serverus, bet no dažāda tipa vai spēļu klāsta, nevis dublējot vienas spēles dažādu variāciju serverus jau pašos pirmsākumos.

6. IESPĒJAS LIETOTĀJIEM | - arī lietotāji grib ko iegūt, ne tikai sēdēt malā

Lietotājiem interesē iespējas kāpt augstāk - iegūt dažādas vizuālas un funkcionālas papildus ekstras. Tās var būt dažādas aktivitāti veicinošanas atraktivitātes, par kurām nopelnām kādu nozīmīti līdz pat iespējām skaidri saprast projekta iekšējo politiku statusu iegūšanas ziņā. Protams, tas ir tik sasodīti bezjēdzīgi - nelietderīgi jau sākumā sadalīt virkni statusu pirmajiem lietotājiem tikai tāpēc, ka viņi ir pirmie un pirmie kaut ko arī lūdza, bet vai no tā būs kāds lietderīgums, jeb, vai ar statusu kaut kas tiks arī darīts? Šādi, lūk, mēs sabojājam sava projekta reputāciju, vienkārši dalot statusus visapkaŗt, bet portāla saturs kā neražojas, tā neražojas. Neapšaubāmi mūsdienu gados jaunākajai paaudzei spēļu projektos ir tīkami redzēt plašu lietotāju grupu klāstu, jo īpaši, ja to papildina krāsu un papildus piesaistīto ikonu daudzveidība, bet visam jābūt robežām. Labāk šķietami ir radīt respektablu projektu, kur lietotāji paši uzlabotu savu attieksmi un palielinātu aktivitāti mūsu kā īpašnieku labā, lai pierādītu sevi pirms pretendē uz kādu amatu, ne tikai uztaisam projektu, iedalām statusus, un tad savstarpēji mazā grupā smejamies par apkārtnotiekošo, un tad saprotam, ka ne visiem turpmākajiem jaunajiem lietotājiem varam šīs grupas piešķirt; rezultāts tāds, ka jau sākumā esam savākuši dīkdieņu un vējagrābšlu komandu. Stabilāks pamats būtu iekšējo vadības starta paku izveidot pirms projekta publiskās versijas. Laika gaitā pie lielākas aktivitātes lietotājiem tomeŗ agrāk vai vēlāk būtu jādod iespējas kāpt pa virtuālajām karjeras kāpnēm.

7. PROJEKTA REKLĀMA | - dikti gribās ātrāk parādīt citiem savu veikumu

Projektu reklāmām viennozīmīgi nevajadzētu būt sasteigtām, jo steiga bez kvalitātes ir 0 vērtībā. labāk projektu noslīpēt pat vesela gada garumā un tikai tad atvērt, nevis tikko pēc uzinstalētas bezmaksas IPB foruma versijas bez nekāda satura, jo pirmkārt, tas ir tik stulbi reklamēt projektu, kurā paši neko neesam ierakstījuši - nu nenāks neviens iekšā, ja tur nav satura, un nesāks arī rakstīt tāpat vien, negaidot uzreiz ko pretī, piemēram, statusu ar kuru turpmāk sēdēt un kasīt kuli. Reklāma ir globāla potenciālās auditorijas iepazīstināšana ar savu projektu. Reklāmai ir jābūt konkrētai - kas, ko un kur piedāvā. Nevajag arī pārspīlēti blefot, cik viss mums ir unikāls u.tml, ja tā patiesībā nav, reizēm pat neliela paškritika rada interesentu labklājību pret jums. Pirms reklāmas projektam jābūt nopucētam vismaz par 90%, nesolot vēlāk zelta kalnus par milzu serveru tīkla izstrādi, fantastiskām portāla opcijām u.tml. Lietotājiem uzreiz ir jāredz jau esošais piedāvājums pēc reklāmas. Rezultātā noteikti ieteikums būtu izstrādāt portālu gan dizaina, gan funkciju ziņā pietiekami pilnīgu, papildināt saturu, piemēram, forumā, lai uzrunātu pirmos lasītājus; un te nav runa par bezjēdzīgām pieteikuma formām, bet saturiskiem rakstiem.

8. KOMUNIKĀCIJA AR LIETOTĀJIEM | - gribu patikt visiem, bet nesanāk

Komunikācijā ar lietotājiem jābūt gan pietiekami atsaucīgam, gan arī neitrālam. Respektīvi pēc ideju izteikšanas, kļūdu paziņošanas ir jāparāda, ka saimnieks ir gatavs ar atdevi un kvalitāti uzlabot projektu, ja tas uzskatāmi ir nepieciešams,  pat atskaitīties par paveikto, bet no otras puses savstarpējā komunikācijā būtu jāietur arī sava veida neitralitāte - nevar būt pārāk tuvs virtuālais draugs visiem vairāku iemeslu dēļ: * tuvākie virtuālie draugi sāks saskatīt vājības, * tiks aktīvāk tēmēts uz plašāku statusu klāstu un pieejām kopumā, * jaunie lietotāji var tikt pastumti maliņā, jo ap saimnieku jau valda savējo burziņš, * mēdz būt, ka saimniekam tuvākie lietotāji sāk uzvesties negatīvāk pret jaunpienācējiem u.c. iemesli. Saimniekam būtu jābūt diskrēti atturīgākam, pievēršoties pie projekta attīstības tēmām, bet ne tendētam uz savstarpējām izklaidēm, jo nereti lietotāji no jums arī attiecīgi sagaida līdera lomu, neskatoties uz to, ka paši grib izklaidēties; lai gan, kas jums no tā? - saimnieks ir ieinteresēts aktivitātes veicināšanā un ilgtspējīgā attīstībā.

Lietotāju iesaiste izvēlē dažādu gaidāmo pārmaiņu aptaujās ir tikai ilūzija; samērā muļķīgi būtu izvēlēties pašam sava projekta nākotni pēc portālā pievienota publiskā lietotāju balsojuma, kur visu nosaka vairākums, lai gan no otras puses, kā var vairākumam pateikt nē? ir jānorobežo kvalitatīvie viedokļi no nekvalitatīvi kvantitatīvajiem balsojumiem. Priekšrokai jābūt argumentētiem un potenciāli veiksmīgiem risinājumiem. Lietotājiem patīk, ja viņiem dod iespēju izvēlēties projekta turpmāko virzienu vai kādus papildinājumus, bet daudziem no tiem tas viss ir tikai ķesītis pāris sekunžu aktivitātē, nepadomājot globālāk par nākotnes sekām. Izteikti slikts piemērs ir balsojumi par spēļu serveru maiņu - katrs balso par to, kas viņam patīk, bet vien retais aizdomājas, kas šobrīd varētu būt aktuālāks un veiksmīgāks, ņemot vērā globālākas intereses no potenciāli jauniem lietotājiem un spēlētājiem.

Šis ir tikai mans viedoklis ar aizvadīto gadu pieredzi un šī brīža skatījumu no malas īsajā versijā. Paša radītie projekti nav veiksmes stāsts, neskatoties uz to, ka apzinos, kas mūsdienās būtu saistošāks, bet paša aprobežotība dažādos jautājumos savulaik ir liegusi virzīt ko uz priekšu ilgtermiņā. Šobrīd pašam spēļu projekti nav aktuāli, bet ir interesanti pavērot un paanalizēt tos no malas.

  • Like 1
  • Thanks 3
  • Upvote 3


1 Comment


Recommended Comments

Lielisks raksts!

Izlasot rakstu, tagad saprotu kur ir manas kļūdas un kā viņas izlabot pēc iespējas veiksmīgāk. 

 

  • Upvote 1

Share this comment


Link to comment
Guest
You are commenting as a guest. If you have an account, please sign in.
Add a comment...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×