Jump to content

Korijs

Biedrs+
  • Content Count

    40
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Blog Entries posted by Korijs

  1. Korijs
    DISKGOLFS kā atraktīva individuālā un komandu spēle ikvienam

    Latvijā arvien lielāku popularitāti sāk iemantot diskgolfs - atraktīva sporta aktivitāte, kura aizrauj dažāda vecuma cilvēkus gan individuāli, gan kā ģimenes. Neskatoties uz to, ka mūsu kaimiņi lietuvieši un igauņi jau ir apjomīgā diskgolfa laukumu skaitā mums priekšā, tomēr Latvijā, sākot no galvaspilsētas līdz pat pagastu mazapdzīvotiem nostūriem, sāk parādīties arvien jaunāki laukumi.
    KAS IR DISKGOLFS? KĀ TO SPĒLĒT?
    Diskgolfs ir mērķtiecīga spēle burtiskā ziņā - ir lidojošais disks, ar kuru jānonāk līdz vēlamajam mērķim, kas šajā sakarā ir grozs. Lidojošo disku specifika ir tiktāl atšķirīga, ka uz tiem tiek norādīti dažādi parametri, piemēram, vēja pretestība, stabilitāte u.c., jo katrs spēlētājs ir kā individuāla personība - katrs dod priekšroku sev atlasītam diskam, ņemot vērā iepriekšminētās īpatnības. Diskgolfa laukumi ierastajā kārtībā ir ar vairākiem groziem, kas pēc standartiem ir 8 vai 16 grozi vismaz Latvijas kontekstā. Ir jāizdara metieni no starta platformām pirms katra groza līdz ar iespējami mazāka skaita piegājieniem esam iemetuši savu disku grozā. Par diskgolfa laukumiem var uzskatīt jebkādu vietu dabā, kas ir speciāli iekārtota un paredzēta šai spēlei, sākot no pļavām un mežiem līdz pat sava veida kraujām. Ja laukumā starp grozu un starta pozīciju gadās kāda krauja, dīķis vai upe, tad vēl jo labāk - lielāks azarts, bet vienlaikus arī risks. Ziniet, kas vēl ir interesanti tajā visā? - izmetot disku no konkrētas pozīcijas, tas ir jāturpina mest tieši no tās vietas, kur disks ir piezemējies! Neatkarīgi no tā, vai tas ir lejā no kraujas, biezā krūmājā vai grāvī, kur nevar pārskatīt lidojuma trajektoriju. Būtiska ir arī metienu izpildīšanas tehnika - satvēriens, pirkstu un roku pozīcija, atvēziens, diska lidojuma trajektorijas noteikšana.
    VIDEO: https://www.facebook.com/chillidiskugolfs/videos/627096277778190/ 
    Uzspēlēt pašiem viennozīmīgi ir interesantāk nekā tikai paskatīties uz to no malas internetā..
    DISKU DAŽĀDĪBA PIESĀTINA SPĒLES GARŠU
    Ar to, ka katrs disks ir ar specifiskiem parametriem nekas vēl nebeidzās, jo tiek iedalīti trīs dažādu tipa diski pēc paredzēto lidojumu distances jeb attāluma - tālie, vidējie un tuvie diski. Tālie diski viennozīmīgi ir paredzēti pirmo metienu veikšanai, lai disks aizlidotu pietiekami spēcīgā un tālā lidojumā, samazinot piegājienu skaitu līdz grozam. Tālāk varam jau sākt domāt vai izmantosim kādu citu disku kā, piemēram, vidējas vai tuvās distances. Katrs no lidojuma distances diskiem atšķiras arī pēc formas, ierobežojot metiena attālumu. Jāpiebilst, ka pieredzējis spēlētājs jebkādai distancei var puslīdz pielāgot jebkura tipa disku, bet profesionālā līmenī šāda izvēle tiek rūpīgi izvērtēta pirms metiena veikšanas. Paskatoties klātienē vai internetā kādas sacensības diskgolfā, var secināt, ka lietpratēji vējainākos apstākļos no zemes iespēju robežās paceļ zāles stiebriņus un palaiž nomet zemē, lai izprastu vēja īpatnības.
    VIDEO: https://www.facebook.com/chillidiskugolfs/videos/1353029604786810/
    DAŽĀDA SPECIFIKA TRASĒS
    Katram diskgolfa spēlētājam ir savas iecienītākās trases kopumā un arī specifiskāki to veidi. Kā jau minēju, tad trases uzbūve var atrasties gan pļavās, gan mežos, protams, arī apvienotā variantā. Ne visiem patīk doties mežā, un ne visiem ir saistošas pļavas; tieši tāpēc diskgolfa laukumi tiek veidoti arvien radošāk, apvienojot gan mežus, gan pļavas, iekļaujot dīķus un upes, arī kādu krauju, lai var pavingrot tie, kuriem metiens nav veiksmīgi izdevies. Pats varu apgalvot, ka šķietami interesantākas trases ir mežā un ar kraujām, jo pļavas mēs varam atrast kaut vai stadionā, lai gan tur būtu pamats zem kājām vienā līmenī. Jo sarežģītāka trase, jo interesantāk - pie pirmā metiena no starta platformas iešķil disku kokā un tas nokrīt turpat pie kājām; viss pareizi, no turienes arī metīsi, lai arī pārējie konkurenti jau aizlidinājuši savus diskus desmitiem metrus tālāk ar pirmo piegājienu. Ir daudz situāciju, kurās slikts sākums pirms konkrēta groza nav noteicošais, jo nereti turpat pie groza metiens vairākas reizes netrāpa mērķī; kuriozi, bet fakts. Pirms groziem pie metienu starta platformām ir norādes par to, kādā attālumā un virzienā atrodas grozs, kā arī aptuveno metienu kopskaits līdz grozam.
    PAPILDUS NOTEIKUMI BAGĀTINA SPĒLI
    Jāsāk ar to, ka katra spēlētāja izdarīto metienu secīgumu no starta paltformas līdz grozam ietekmē diska atrašanās vieta - nākošais izdara metienu tas, kura disks atrodas vistālāk no mērķa - groza, un tā tas turpinās pakāpeniski. Pēc katra izspēlētā groza no nākošās groza starta platformas spēlētāju diska mešanas secīgums ir atkarīgs no iepriekšējā groza izspēles rezultāta - nākošā groza sasniegšanu no starta pozīcijas pirmie uzsākt iepriekšējā groza labākā vērtējuma ieguvēji. Savā ziņā tā ir iespēja tiem, kuri iepriekšējo grozu tik veiksmīgi nesasniedza šoreiz paskatīties dažādas metiena izdarīšanas nianses no pašreizējiem līderiem. Atsevišķos posmos var būt iestrādāti norobežojumi un ierobežojumi, kas paredz, ka disks nedrīkst izlidot ārpus konkrētas teritorijas vai arī tas attiecīgi ir jāmet tā, lai lidotu vairāk uz vienu vai otru pusi, piemēram, gar koka kreiso vai labo pusi. Ja robežas tiek pārkāptas, tad tiek pierēķināti soda punkti un metiens ir jāizdara no vietas, kur tika pārkāpta robeža vai soda metienu atzīmes. Noslēgumā ar groza sasniegšanu punktus aprēķina pēc izdarīto metienu piegājienu kopskaita, ņemot vērā iepriekš pie platformas norādīto potenciālo piegājienu skaitu. Piemēram, 2. grozs, 90 metri, 3 piegājieni; ja iemetu ar norādīto skaitu, tad ir labi, bet ja iemetu ar vēl mazākiem piegājieniem, tad varu izvirzīties vadībā. Rezultātā pēc visu posmu grozu iziešanas tiek aprēķināta laukuma punktu kopsumma. Jāpiebilst, ka profesionālā līmenī, ja disks ir ielidojis kādā krūmājā, tad metiena izdarīšanas brīdī nedrīkst pat pieliekt vai aplauzt zaru, lai būtu vieglāk.
    GAN INDIVIDUĀLI, GAN KOMANDĀS
    Variācijas spēlē ir dažādas, bet standartā pastāv gan individuālā, gan komandu cīņa. Individuāli, protams, cīnamies katrs par sevi, toties komandu variantā, piemēram, pa diviem spēlētājiem metieni pēc diska pirmā lidojuma no starta platformas tiek izdarīti attiecīgi pēc komandas biedru izvēles. Komandas biedri vienojas par to, no kurienes tiks izdarīts nākošais metiens, ņemot vērā abu izdarīto metienu diska piezemēšanaš pozīcijas - jāizvēlās viena pozīcija no divām, un atkal abiem jāturpina nākošais disku metiena piegājiens. Savā ziņā arī interesanti, bet, pašsaprotami, komandā rezultāts atkarīgs ir no visiem.
    MANA PIEREDZE AR DISKGOLFU

    Atrodamies Brakos (Ērgļi) vienā no laukuma posmiem virsotnē pirms kraujas.
    Uzsāku diskgolfu spēlēt pāris gadus atpakaļ, bet ne nopietnā līmenī - pāris reizes vasarā saspēlēju kopā ar tiem, kuri ar to aizraujas biežāk un startē gan vietējās, gan Baltijas sacensībās. Noteikti pilnīgāka un pozitīvāka priekšstata gūšanai ieteiktu izmēģināt sarežģītākas trases, kuras jau pieminēju kā mežu un krauju apvienojumu, piemēram, Brakos (Ērgļi). Atsevišķi ir pabūts arī Mežaparkā (Rīga), Staros (Gulbene) u.c. Katrai trasei ir sava specifika. Protams, ja esam iesācēji, tad tādi sarežģījumi kā upe vai dīķis nav pa prātam - grozs pa labi, bet upe pa kreisi ar līkumu uz groza pusi, tātad jāmet tā, lai lido un vēlāk pagriežās uz groza pusi. Iekritīs upē? jālien pakaļ, ja nav žēl pazaudēt disku. Soda punkti kabatā, bet disks grimst ūdenī. Mest no upes vai no soda atzīmēm jau paliek katram sava izvēle, ja to atļauj noteikumi, piedaloties kādā oficiālā pasākumā. Paši diski ir ar dažādu ilustratīvu dizainu un krāsām, t.sk. arī caurspīdīgi u.tml. Aptuvenā disku cena puslīdz labam vienam diskam ir aptuveni 20 eiro.
    ĀTRAIS JAUTĀJUMS - CIK TĀLU APTUVENI DISKU VARĒTU AIZMEST PIEREDZĒJIS SPĒLĒTĀJS?
    Papildus ieskatam par to, kas ir diskgolfs Latvijā:
    http://www.diskgolfs.info | https://ufogolf.lv | http://www.chillidiscgolf.lv
  2. Korijs
    Nedaudz gribētos izteikties plašāk par dažādiem principiem, ja esam sadomājuši izveidot savu diskusiju forumu. Ir bieži aplamas un pat stulbas nianses, kuras jaunie censoņi neredz vai nevēlas redzēt, bet visādi sīkumi kopumā var arī ietekmēr foruma statistiku un pat gaisotni diskusiju iekšienē.

    1. NOSAUKUMS | - mēdz būt kā reklāmas seja jūsu projektam
    Nosaukuma izvēlei ir būtiska loma, jo pēc tā mūsu projektu turpmāk identificēs regulārie apmeklētāji, kā arī uzmeklēs potenciāli jaunie spēlmaņi un diskutētāji. Būtiski, lai nosaukums nav pārspīlēti garš un sarežģīts, toties, ja tas ir izteikti īss, tad būtu labi izdomāt tā pilno vismaz skaidrojamo versiju, lai nav pilnīgi bez sajēgas izvēlēta satura kombinācija. Protams, varam spriest par veiksmes stāstiem, bet vispārīgi nosaukums ir kā vārds projektam. Tālāk moments, kurā izvēlamies domēna vārdu varētu būt savādāks stāsts - šeit lūk varam garāku nosaukumu pārvērst īsākā formā; pastāv taču dažādas opcijas, kur iestrādājam papildus atslēgvārdus, lai interneta meklētājprogrammas mūsu projektu spētu atrast virtuālajā tīmeklī. Cieņā, protams, galvenokārt, ir projektu nosaukumi un domēnu vārdi angļu valodā - izklausās stilīgāk, uzrunā vairāk, un iespējams, arī kur globālāk izskan vārds angļu valodā plašākai mērķauditorijai.
    2. SATURS | - pirmā iepazīšanās no potenciālajiem aktīvajiem lietotājiem
    Sākumlapa ne vienmēr ir nepieciešama; tas ir senāks mīts par to, ja projektam nav sākumlapas, tad tas ir nepabeigts projekts. Lielu lomu dod tas, vai mēs pareizi spējam izmantot sākumlapas iespējas - attēlojam vizuāli pievilcīgi un saturiski kvalitatīvi projekta saturu. Saturam jābūt pietiekami atraktīvam, lai apmeklētāji uz to paskatītos, ne tikai dotos uz konkrētu lapu, ignorējot jau sākotnējo pieejamo informāciju. Standartā sākumlapās iekļauj jaunumu rakstus, spēļu serveru monitorus, aptaujas, dažādu mediju jaunākos ierakstus, piemēram, video, jaunākos konkursus, turnīrus u.tml. Lielāku lomu sākumlapa mēdz dot arī jaunu apmeklētāju piesaistē - ja sākums ir uzrunājošs, tad apmeklētājs kļūst par potenciālo aktīvo lietotāju. Šķietami liela daļa muļķīgi nepiedomā pie tā, lai vizuāli un saturiski sākumlapā nedublētos saturs no pārējām portāla lapām, jeb, kāda jēga no sākumlapas satura, kurš ir 100% vienāds ar citās lapās pieejamo. Te jau ir darbs dizainerim, kodētājam un programmētājam, kā arī redaktoram. Bieži vien netiek piedomāts arī pie attēlu u.tml. grafisko materiālu izvēles - paķer tematisko saistošos pirmos attēlus, kas atlasīti google, un šķietami tā jau ir viena no paviršībām.
    Forums ir diskusiju telpa, kura, galvenokārt, notur aktīvos lietotājus portālā ilgstošāku laiku, ne tikai "ienāk, paskatās un aiziet", BET ir ļoti būtiski ievērot to, ko daudzi jaunie censoņas vēl joprojām gadiem neievēro - forumam ir jābūt publiski un brīvi pārskatāmam satura ziņā; kāda velna pēc ir jāslēpj, ja ne viss, tad vismaz daļa no foruma satura apmeklētājiem, kuri nav reģistrējušies portālā. Foruma saturs mēdz būt tas, kas ievilina apmeklētāju reģistrēties, lai diskutētu jau izveidotās tēmās vai arī, lai izveidotu jaunas tēmas. Kāpēc lai kāds tērētu laiku iespējams bezjēdzīgai reģistrācijai, ja iepriekš nav redzams foruma saturs? Saprotams, ka varam apslēpt kādu reto foruma sadaļu, kā, piemēram, iepazīšanos, jo ne visiem visiem ir jārakājas pa internetu, pētot citu izplatītos personas datus, neskatoties uz to, ka paši tos brīvprātīgi ir nodevuši tālāk. Foruma sadaļām arī  ir jābūt vienlaikus plašas tematikas, bet jāievēro arī tas, lai tās savstarpēji bezjēdzīgi nedublētos ar vienādu nozīmi. Nedaudz dīvaini šķiet, ka ir palicis tāds kā stiliņš "latviešu/angļu" versijai - lielākoties esam visas sadaļas uzrakstījuši puslīdz korektā latviešu valodā, bet tad turpinās otrā daļa angļu valodā vai kādā slengā. Dzīvot netraucē, bet rodas iespaids, ka daži vārdi angļu valodā mums ir neaizstājami, lai arī mūsu pašu latviešu valoda ir pietiekami bagāta.
    Spēļu serveru lapas kā, piemēram, statistika un banu saraksts daudziem šķietami ir liekas, bet tā nu noteikti nav - atkal jādomā globālāk, neskatoties uz to kā mums pašiem šķiet, jo mēs esam ieinteresēti ne tikai tajā, lai projekts šķietami ir zolīds, bet lai ir atsevišķas nianses, kas uzrunātu arī citus, tajā skaitā arī statistikas un banu lapas. Joprojām ir virkne spēlētāju, kuri rūpīgi seko līdzi saviem statistikas rādītājiem - viņiem ir interesanti tos pavērot, un nereti viņi lepojas, ja tos redz arī citi; statistika ir mainīga, ir interese pasekot līdzi. Banu saraksts toties kalpo kā informators tam, kur varam izsekot līdzi pēdējā laika pārkāpējiem gan kā spēlētāji, gan kā spēļu serveru admini. Pie tam, dažiem adminiem patīk redzēt savu aktivitāti banu lapās, tas paceļ savā veidā pašapziņu, ka ir labi padarīts darbiņš, vienlaikus ir arī ērtāk pārskatīt aktuālos un vēsturiskos pārkāpējus vienuviet.
    Dažādu aplikāciju lapas kā, piemēram, video un foto galerijas, blogu rakstu sadaļas u.tml. ir lietderīgas tikai tādā gadījumā, ja to saturs tiek samērā regulāri aizpildīts, kā arī pietiekami kontrolēts, jo būsim atklāti, nav diez ko pievilcīgi, ja kāds pievieno ko kvalitatīvu un zolīdu, bet nākošais bez ierobežojumiem sāk pievienot pilnīgāko drazu gan vizuālā, gan saturiskā ziņā; pēc skata sāk atgādināt tādu kā miskasti. Protams, ierobežojumi daudziem nepatīk, tur ir jāatrod līdzsvars, lai neaizbiedētu potenciālos aktīvistus.
    3. LIETOTĀJU DATI | - no viesa reģistrācijas līdz aktīvajam lietotājam
    Reģistrācijai jābūt pietiekami vienkāršai - nevajag jau pirmajā momentā aizpildīt virkni ar liekām reģistrācijai paredzētajām ailēm; daudziem nepatīk tam tērēt lieku laiku, vai vienkārši rodas pretstats tam, ka nevis aizpildīs lietotājs iespējami daudz informācijas, bet vienkārši sarakstīs nepatiesu un bezjēdzīgu saturu, lai tikai ātrāk tiktu pie reģistrēta lietotāja statusa. Varam liekos reģistrācijas laukus pārcelt uz profila laukiem, kur katrs pēc izvēles var tos papildināt. Reģistrācijā būtu jāietver primitīvas pamatprasības kā, piemēram, lietotāja segvārds, e-pasta adrese.
    Reģistrēta lietotāja datiem jābūt ar opciju labot tos gandrīz pilnā apmērā, jo daudziem joprojām patīk izdaiļināt savus lietotāju profilus gan paša priekam, gan lai citiem izrādītos. Ja projektam ir piesaistītas papildus aplikācijas, kur iespējams, piemēram, iegūt dažādus aktivitāšu ordeņus u.tml, un ja tie attēlojas gan profilā, gan komentāros un ierakstos kopumā, tad lietotājiem kļūst interesantāk, viņi piespiedu brīvprātīgā kārtā iespējams uzkavēsies ilgāk un sekos līdzi jaunākajām aktivitātēm, lai uzfrišinātu savus profilus vēl vairāk.
    4. IEKŠĒJĀ KĀRTĪBA | - no haosa un pedantiskuma līdz zelta vidusceļam
    Iekšējai kārtībai nevajadzētu būt pārspīlēti striktai, bet visam vienmēr jābūt robežām, JO ir puse lietotāju, kuriem patīk patvaļa - neviens īpaši izdarības nekontrolē, toties pusei, kuri ierasti ir neitrālāki un klusāki patīk kārtība - pārkāpēji tie sodīti, liekais bardaks rediģēts vai dzēsts; protams, ir lietotāji, kuriem vienkārši ir vienaldzīgi abi varianti - viņi tikai dur taisni. Mūsdienās daži spēļu projekti joprojām pat kuriozi mēģina pieturēties pie tā, ka izrāda savu varu ar statusa opcijām, it kā gaidot jaunus lietotājus, bet vienlaikus arī sodot tos pie pirmās iespējas; lūk tas ir izteikti stulbi. Īpaši sākumā ir jādod iespēja nelielai patvaļai, un pakāpēniski jāsāk to kontrolēt, kad reģistrēto aktīvo ikdienas lietotāju skaits jau sāk uzņemt apgriezienus, jo ko gan iesāksim, ja dresēsim jau pirmos? Citviet atkal var konstatēt to, ka no sākuma līdz beigām netiek veikta nekāda satura kontrole no lietotāju puses, toties šādi pastāv risks pazaudēt samērā saprātīgos lietotājus, kuriem tas nav pieņemami. Ir jārod zelta vidusceļš starp haosu un pedantiskumu.
    5. SERVERU KLĀSTS | - sapņi par milzīga skaita serveru tīklu
    Serveru sarakstam jāpalielinās pakāpeniski, jo daudzi mēdz jau sākumā piedāvāt tik plašu serveru klāstu, neaizdomājoties ne par reklāmu, ne portāla saturu, ne serveru kvalitāti, lai apgalvotu to, ka kāds ieraugot jaunus serverus sarakstā tagad skries un piepildīs visus serverus. Tālāk jau seko standarta scenāriji, ka tiek mainīti serveri, papildināti vēl kuplākā skaitā vai slēgti līdz pēdējam, atstājot aktīvu tikai vienu; šādi, lūk, jūs paši sev izveidojāt antireklāmu, nespējot kontrolēt to ko sākotnēji bijāt iecerējuši. Domājams prātīgāk būtu sākt ar mazāku piedāvājumu, piepildīt to, iegūt apjomīgu skaitu aktīvo lietotāju, un tikai tad sākt domāt par papildinājumiem. Protams, te var rasties pretruna - iespējams daudz lietotāju mums nebūs, jo piedāvājam tikai vienu serveri. Savā ziņā nav slikti arī piedāvāt pāris serverus, bet no dažāda tipa vai spēļu klāsta, nevis dublējot vienas spēles dažādu variāciju serverus jau pašos pirmsākumos.
    6. IESPĒJAS LIETOTĀJIEM | - arī lietotāji grib ko iegūt, ne tikai sēdēt malā
    Lietotājiem interesē iespējas kāpt augstāk - iegūt dažādas vizuālas un funkcionālas papildus ekstras. Tās var būt dažādas aktivitāti veicinošanas atraktivitātes, par kurām nopelnām kādu nozīmīti līdz pat iespējām skaidri saprast projekta iekšējo politiku statusu iegūšanas ziņā. Protams, tas ir tik sasodīti bezjēdzīgi - nelietderīgi jau sākumā sadalīt virkni statusu pirmajiem lietotājiem tikai tāpēc, ka viņi ir pirmie un pirmie kaut ko arī lūdza, bet vai no tā būs kāds lietderīgums, jeb, vai ar statusu kaut kas tiks arī darīts? Šādi, lūk, mēs sabojājam sava projekta reputāciju, vienkārši dalot statusus visapkaŗt, bet portāla saturs kā neražojas, tā neražojas. Neapšaubāmi mūsdienu gados jaunākajai paaudzei spēļu projektos ir tīkami redzēt plašu lietotāju grupu klāstu, jo īpaši, ja to papildina krāsu un papildus piesaistīto ikonu daudzveidība, bet visam jābūt robežām. Labāk šķietami ir radīt respektablu projektu, kur lietotāji paši uzlabotu savu attieksmi un palielinātu aktivitāti mūsu kā īpašnieku labā, lai pierādītu sevi pirms pretendē uz kādu amatu, ne tikai uztaisam projektu, iedalām statusus, un tad savstarpēji mazā grupā smejamies par apkārtnotiekošo, un tad saprotam, ka ne visiem turpmākajiem jaunajiem lietotājiem varam šīs grupas piešķirt; rezultāts tāds, ka jau sākumā esam savākuši dīkdieņu un vējagrābšlu komandu. Stabilāks pamats būtu iekšējo vadības starta paku izveidot pirms projekta publiskās versijas. Laika gaitā pie lielākas aktivitātes lietotājiem tomeŗ agrāk vai vēlāk būtu jādod iespējas kāpt pa virtuālajām karjeras kāpnēm.
    7. PROJEKTA REKLĀMA | - dikti gribās ātrāk parādīt citiem savu veikumu
    Projektu reklāmām viennozīmīgi nevajadzētu būt sasteigtām, jo steiga bez kvalitātes ir 0 vērtībā. labāk projektu noslīpēt pat vesela gada garumā un tikai tad atvērt, nevis tikko pēc uzinstalētas bezmaksas IPB foruma versijas bez nekāda satura, jo pirmkārt, tas ir tik stulbi reklamēt projektu, kurā paši neko neesam ierakstījuši - nu nenāks neviens iekšā, ja tur nav satura, un nesāks arī rakstīt tāpat vien, negaidot uzreiz ko pretī, piemēram, statusu ar kuru turpmāk sēdēt un kasīt kuli. Reklāma ir globāla potenciālās auditorijas iepazīstināšana ar savu projektu. Reklāmai ir jābūt konkrētai - kas, ko un kur piedāvā. Nevajag arī pārspīlēti blefot, cik viss mums ir unikāls u.tml, ja tā patiesībā nav, reizēm pat neliela paškritika rada interesentu labklājību pret jums. Pirms reklāmas projektam jābūt nopucētam vismaz par 90%, nesolot vēlāk zelta kalnus par milzu serveru tīkla izstrādi, fantastiskām portāla opcijām u.tml. Lietotājiem uzreiz ir jāredz jau esošais piedāvājums pēc reklāmas. Rezultātā noteikti ieteikums būtu izstrādāt portālu gan dizaina, gan funkciju ziņā pietiekami pilnīgu, papildināt saturu, piemēram, forumā, lai uzrunātu pirmos lasītājus; un te nav runa par bezjēdzīgām pieteikuma formām, bet saturiskiem rakstiem.
    8. KOMUNIKĀCIJA AR LIETOTĀJIEM | - gribu patikt visiem, bet nesanāk
    Komunikācijā ar lietotājiem jābūt gan pietiekami atsaucīgam, gan arī neitrālam. Respektīvi pēc ideju izteikšanas, kļūdu paziņošanas ir jāparāda, ka saimnieks ir gatavs ar atdevi un kvalitāti uzlabot projektu, ja tas uzskatāmi ir nepieciešams,  pat atskaitīties par paveikto, bet no otras puses savstarpējā komunikācijā būtu jāietur arī sava veida neitralitāte - nevar būt pārāk tuvs virtuālais draugs visiem vairāku iemeslu dēļ: * tuvākie virtuālie draugi sāks saskatīt vājības, * tiks aktīvāk tēmēts uz plašāku statusu klāstu un pieejām kopumā, * jaunie lietotāji var tikt pastumti maliņā, jo ap saimnieku jau valda savējo burziņš, * mēdz būt, ka saimniekam tuvākie lietotāji sāk uzvesties negatīvāk pret jaunpienācējiem u.c. iemesli. Saimniekam būtu jābūt diskrēti atturīgākam, pievēršoties pie projekta attīstības tēmām, bet ne tendētam uz savstarpējām izklaidēm, jo nereti lietotāji no jums arī attiecīgi sagaida līdera lomu, neskatoties uz to, ka paši grib izklaidēties; lai gan, kas jums no tā? - saimnieks ir ieinteresēts aktivitātes veicināšanā un ilgtspējīgā attīstībā.
    Lietotāju iesaiste izvēlē dažādu gaidāmo pārmaiņu aptaujās ir tikai ilūzija; samērā muļķīgi būtu izvēlēties pašam sava projekta nākotni pēc portālā pievienota publiskā lietotāju balsojuma, kur visu nosaka vairākums, lai gan no otras puses, kā var vairākumam pateikt nē? ir jānorobežo kvalitatīvie viedokļi no nekvalitatīvi kvantitatīvajiem balsojumiem. Priekšrokai jābūt argumentētiem un potenciāli veiksmīgiem risinājumiem. Lietotājiem patīk, ja viņiem dod iespēju izvēlēties projekta turpmāko virzienu vai kādus papildinājumus, bet daudziem no tiem tas viss ir tikai ķesītis pāris sekunžu aktivitātē, nepadomājot globālāk par nākotnes sekām. Izteikti slikts piemērs ir balsojumi par spēļu serveru maiņu - katrs balso par to, kas viņam patīk, bet vien retais aizdomājas, kas šobrīd varētu būt aktuālāks un veiksmīgāks, ņemot vērā globālākas intereses no potenciāli jauniem lietotājiem un spēlētājiem.
    Šis ir tikai mans viedoklis ar aizvadīto gadu pieredzi un šī brīža skatījumu no malas īsajā versijā. Paša radītie projekti nav veiksmes stāsts, neskatoties uz to, ka apzinos, kas mūsdienās būtu saistošāks, bet paša aprobežotība dažādos jautājumos savulaik ir liegusi virzīt ko uz priekšu ilgtermiņā. Šobrīd pašam spēļu projekti nav aktuāli, bet ir interesanti pavērot un paanalizēt tos no malas.
  3. Korijs
    Jāteic, ka grāmatu lasīšana ikdienā līdz zināmam vecumam nav bijusi saistoša, bet dažādi apstākļi ikdienā lika nonākt pie tā, ka konkrētas tematikas literatūra ir ieinteresējusi. Konkrētāk runa būtu par ģeopolitiskās vēstures literatūru; varbūt tematiskais formulējums šķiet dīvains, toties saturiski stāsts ir par konkrētu pasaules valstu, organizāciju un notikumu vēsturi no politiskā viedokļa.
    Bloga saturs būs vairāk kā neliels anotācijas tipa atstāts par izlasīto literatūru konkrētajā tēmā, rekomendējot to arī citiem.
    Tematiski saistošākās valstis ir Krievija, Ukraina, Vācija, Japāna.
                                                          
    HIROŠIMAS DIENASGRĀMATA
    Hirošimas dienasgrāmata ir interesanta lasāmviela, kuras notikumu saturu atklāj personīgie pieraksti no medicīnas pārstāvja piedzīvotā, kad Hirošima saskārās ar traģēdiju. Grāmatā tiek uzskaitīti notikumi pirms un pēc atombumbas nomešanas Japānā. Detalizētāk tiek sniegts ieskats par redzēto, pieminot konkrētas personas, tā laika izjūtas, dzīves apstākļus, emocijas kopumā. Dienasgrāmatas saturs spēj atklāt to, kas nozīmē piedzīvot traģēdiju, bet tajā pašā laikā saskatīt arī vēl pozitīvos mirkļus neatkarīgi no drūmās kopainas.
    Bibliogrāfiskais apraksts: Hachiya, Michihiko, Hirošimas dienasgrāmata / Mičihiko Hačija, Vorners Velss ; Tulk. Augusts Millers. Kopenhāgena : Imanta, 1957. 200 lpp., 2 lpp.k.
    ZEM DESMIT VALSTU KAROGIEM
    Zem desmit valstu karogiem grāmata atklāj kara laikā eiropiešu dzīvi tālajos Austrumos, detalizētāk pastāstot par savu tautiešu sastapšanu, apdzīvotās zemes tradīcijām un īpatnībām kopumā, bet, galvenokārt, par varas maiņu. Grāmata aptver personīgo pieredzi saistībā ar tālo Austrumu vietējiem iedzīvotājiem un viņu ikdienas saplūšanu ar iebraucējiem no Eiropas, kas dažādu apstākļu dēļ aizceļo no savas dzimtās zemes. Gadiem ejot uz priekšu, mainās arī valdošās iekārtas - pie varas esošie cilvēki un valstis. Kā šādā juceklī pielāgoties vai doties tālāk?
    Bibliogrāfiskais apraksts: Katajs, Edgars, Zem desmit valstu karogiem / Edgars Katajs. Rīga : Jumava, c2000. 237, [2] lpp., [16] iel. lpp. : il., karte, portr. ISBN 9984052842.
     AUŠVICA
    Aušvicas grāmata ir vēsturisks atstāstījums mūsdienās par agrāko kara laika nometni "Aušvicu" un tajā pastrādātajām nežēlīgajām izdarībām no Vācijas nacistu puses, uzskaitot konkrētus piedzīvotos faktus par amatu dalīšanu, ebreju ķeršanu, slepkavību īstenošanu, slepkavībai paredzēto metožu uzlabošanu, nometņu paplašināšanu, drosmīgām izdarībām, bēgšanu no nometnēm un izdzīvošanu. Detalizētāk uzskaitītas arī konkrētas personas dažādos amatos un viņu paliekošās sekas bēdīgi slavenajā vēsturē.
    Bibliogrāfiskais apraksts: Rees, Laurence, Aušvica : Nacisti un "galīgais atrisinājums" / Lorenss Rīss ; no angļu valodas tulkojusi Ieva Gundare. Rīga : Jumava, c2008. 273, [4] lpp. ; 24 cm. Varas biogrāfija . ISBN 9789984385921.
    UKRAINA. DZĪVĪBA, NĀVE UN IEKŠĒJĀ REVOLŪCIJA
    Ukraina. Dzīvība, nāve un iekšējā revolūcija ir Latvijas speciālkorespondenta piedzīvotā stāstījums par reālo situāciju Ukrainā, uzsākot maidanu, kā rezultātā Krievija veica iebrukumu neatkarīgā valstī. Detalizētāk uzskaitīti redzētie ikdienas notikumi starp barikādēm, tautas nacionālo garu un savstarpējām sadursmēm. Atsevišķas situācijas spēj atklāt ko vairāk par valdošo noskaņu un pavērsieniem. Piedzīvotais vēstījums drukātā formā atklāj vairāk mazāku un nopietnu nianšu realitātes konstatēšanu, nekā vairāki ziņu raksti internetā.
    Bibliogrāfiskais apraksts: Liepiņš, Imants, Ukraina - dzīvība, nāve un iekšējā revolūcija : no barikādēm uz Maidana caur Krimas okupāciju līdz karam Donbasā : aculiecinieka stāsts / Imants Liepiņš, [teksts, foto] ; [redaktore Gita Juhņēviča ; foto: Jānels Katlaps, Renārs Sproģis]. Rīga : Jumava, [2015]. 327, [1] lpp., [24] lpp. iel. : il. ; 20 cm. ISBN 9789934117381.
    DUMPINIEKA GRĒKSŪDZE
    Dumpinieka grēksūdzi izsaka pats nu jau mūžībā aizgājušais jeb precīzāk nošautais grāmatas autors, Krievijas politiķis Boriss Ņemcovs, kas savulaik nebaidījās kritizēt valdošo iekārtu valstī, īpaši uzsverot Krievijas prezidenta Vladimira Putina nelietderību. Stāstījums vēsta par personas paša jaunības gadiem, sākot no skolas gadiem līdz karjeras izaugsmei, un laikam, kad valstī par prezidentu kļuva kādreizējais drošībnieks Vladimirs Putins. Tiek runāts par iepriekšēju aprēķinu, bet vienlaikus dzīves apstākļu un savstarpējo pasaules valstu attiecību pasliktināšanos.
    Bibliogrāfiskais apraksts: Немцов, Борис Ефимович, Dumpinieka grēksūdze / Boriss Ņemcovs ; [no krievu valodas tulkojusi Maija Kudapa]. Neatkarīgu ekspertu ziņojums "Putins. Bilance" / Boriss Ņemcovs, Vladimirs Milovs ; [no krievu valodas tulkojusi Brigita Strazda]. Rīga : Nordik, 2008. 239 lpp., [16] lpp. iel. ; 23 cm. ISBN 9789984792637.
    ASINSZEMES
    Asinszemes ir vēstures liecības par agrākajiem notikumiem Eiropas zemēs. Atskats laikā, kad Eiropā valdīja kara apstākļi un nežēlība starp kontinenta tautām. Tiek salīdzināts Hitlera un Staļina režīms, kur abi tiek novērtēti vienādi - paliekošas sekas gan pasaules, gan Eiropas vēsturē, katram izpaužot savu nežēlību savādākā veidā, toties ar līdzīgu rezultātu. Kā asinszemes tiek apzīmētas tā laika valstis, kuras atradās galveno karojošo valstu pakļautībā - precīzāk, starp tām - vieta, kur veikt nežēlīgās izdarības.
    Bibliogrāfiskais apraksts: Snyder, Timothy, Asinszemes : Eiropa starp Hitleru un Staļinu / Timotijs Snaiders ; no angļu valodas tulkojusi Ieva Lešinska. Rīga : Jumava, c2013 552 lpp. : kartes ; 24 cm. ISBN 9789934113185 (c.v.).
×
×
  • Create New...